Za ove „tajne“ verovatno niste čuli skoro, ili ih možda uopšte i niste čuli. Realnost je da se toliko retko primenjuju da se mogu smatrati tajnama, trikovima ili posebnim savetima, a postoje odavno.

Iako se radi o nečemu osnovnom, često se zaboravlja njihova primena u svakodnevnom poslu. Mi smo odlučili da Vas na neke tajne podsetimo ili da Vam ih predstavimo (koji god da je slučaj). Sledi prva trećina tajni majstora zanata kao i njihova primena koja obezbeđuje ispravan način poslovanja jer osigurava budućnost i prikazuje preciznu sliku o tome šta se zapravo dešava sa poslovanjem u svakom trenutku.

“Tajna” broj jedan je potpunost


Poštovanje ove tajne pretpostavlja obavezu knjigovodstva da potpuno obuhvati ukupnu imovinsku situaciju i sve elemente rezultata, jer bi izostavljanje bilo kog elementa (sredstava, obaveza, sopstvenih izvora, rashoda ili prihoda) dovelo do smanjenja kako upotrebne vrednosti računovodstvenih informacija u pogledu upravljanja poslovanjem, tako i do stvaranja mogućnosti za razne zloupotrebe i manipulisanje u prikazivanju poslovnog rezultata.

potpun
“Princip potpunosti predstavlja zahtev da se u knjigovodstvu obuhvate i u bilansima poslovne jedinice prikažu stanja i promene svih računovodstvenih kategorija: sredstava, obaveza, sopstvenog kapitala, rashoda i prihoda.“


Kako je to sprovedeno u delo?
Knjigovodstveno evidentiranje poslovnih promena u profesionalnim programima podrazumeva potpuno obuhvatanje ukupne imovine preduzeća i svih elemenata rezultata (sredstava, obaveza, sopstvenih izvora, rashoda i prihoda). Ono po čemu se kvalitetni programi izdvajaju jesu mogućnosti sveobuhvatnog praćenja i analize poslovanja koji korisnicima omogućava uvid u celokupno poslovanje preduzeća kao i u poslovanje određenog dela preduzeća istovremeno.


“Tajna” broj dva je hronološki red


Poštovanje ove “tajne” pretpostavlja blagovremeno, potpuno i sigurno beleženje svih poslovnih promena. Ovakvo beleženje poslovnih promena doprinosi lakšem upoređivanju promena između pomoćnih knjiga (npr. analitičke kartoteke), kontroli i poređenju prometa i salda sintetičkog računa sa analitičkim računima, kao i stvaranju osnove za kontrolu stvarnog stanja nekog imovinskog dela.

sledljivost
“Princip hronološkog reda je zahtev da se poslovni događaji obuhvataju u dokumentima i poslovnim knjigama po vremenskom redu nastajanja promena.“


A kako je to u praksi?
Poslovni program mora biti proizveden tako da predstavlja bazu informacija za potrebe velikog broja internih korisnika u preduzeću, a ne samo za kontrolu i reviziju. Samo hronološki složene računovodstvene informacije stvaraju mogućnost svakodnevnog donošenja ispravnih odluka, zasnovanih na zaključcima o tome šta se događalo i kakav je trend kretanja određene pojave ili stanja. Popularno „antidatiranje“ svim merama i upozorenjma mora biti minimizovano.


Tajna broj tri je periodizacija rezultata poslovanja

periodizacija Periodizacije rezultata poslovanja pretpostavlja ispravno vremensko raspoređivanje elemenata rezultata, rashoda i prihoda, kao delova ukupnog ili totalnog rezultata. Prihodi i rashodi pripadaju periodu (godini) u kojoj su učinci (proizvodi i usluge) realizovani, a novčani izdaci i primici u vezi sa proizvodnjom i prodajom učinaka mogu nastati u prethodnom periodu (godini), istom periodu ili narednom periodu.

Na koji način ovaj princip treba primeniti u softveru?
Softver mora voditi računa o tome da podaci budu prikazani na način da je nedvosmisleno jasno koji podatak pripada kom periodu i omogućiti laku promenu prikazanog perioda. Uobičajeni statički izveštaji bilo na papiru bilo na statičkim ekranskim prikazima (print preview) nisu dobri jer je za promenu perioda neophodno vratiti se i napraviti novi izveštaj.


Ovo je samo početak. Uskoro sledi nastavak, vratite se 🙂







Kako ne biste propustili nastavak “tajni” koji sledi, prijavite se na listu. Stićiće Vam obaveštenje mailom.








Prethodni blog post: Šta Privredni Savetnik kaže o moćnom softveru